For at politiet, ambulansen, brann- og redningsetatene og andre beredskapsaktører i Norge skal fungere er de helt avhengige av et effektivt, sikkert og robust kommunikasjonsverktøy. Det er her Nødnett kommer inn.
Nødnett muliggjør samvirke mellom disse beredskapsbrukerne, både internt i en gruppe, men også på tvers av aktørene, sektorer og nordiske landegrenser. Totalt er det ca. 150 000 sluttbrukere i Nødnett. Selv om politi, helsetjeneste og brann- og redningsvesen utgjør om lag 75 % av brukerne, er det til sammen rundt 1000 ulike brukerorganisasjoner som benytter Nødnett.
Et nytt nødnett
Dagens Nødnett fungerer godt i dag, men som all annen teknologi har den begrenset levetid. DSB har fått i oppdrag av Justis- og beredskapsdepartementet å beskrive hvordan et nytt nødnett bør realiseres, og skal levere et sentralt styringsdokument i løpet av 2024, i tråd med Statens prosjektmodell.
Et nytt nødnett vil ikke bare ivareta dagens funksjonalitet, men også muliggjøre nye tjenester. Et nytt nødnett vil blant annet gjøre det mulig å sende video og data i grupper på en rask og sikker måte; en tjeneste som ikke støttes i dagens Nødnett. I tillegg skal nettet bygges slik at det vil være mulig å videreutvikle det og bygge inn flere tjenester på sikt.
Et nytt nødnett består av mange byggeklosser. Konseptet som ligger til grunn innebærer at dekning og kjernenett skal leveres av kommersielle mobiloperatører, mens staten skal anskaffe og forvalte oppdragskritiske tjenester for nød- og beredskapskommunikasjon. Kombinasjonen av statlig eierskap og kjøp fra kommersielle mobiloperatører utnytter styrkene fra begge sektorer.
Tradisjon for Holte Consulting
Holte Consulting har en lang historie med dagens Nødnett og har lenge bidratt inn i dette arbeidet. Helt fra starten bidro vi til at beslutningen om etablering av et dedikert nødnett opprinnelig ble fattet og deretter i selve utbyggingen. I utbyggingen bemannet vi sentrale posisjoner i DSBs programorganisasjon med ressurser med teknisk spisskompetanse, så vel som prosjektfaglig kompetanse.
Blant annet bidro vi inn i etableringen av et PMO med betydelig faglig kompetanse på risiko/muligheter, fremdrift, kvalitetssikring og endringshåndtering. Utbyggingen ble ferdigstilt innenfor definerte rammer for tid, kost og kvalitet. I dag har vi fremdeles sentrale roller i vedlikeholdet og videreutviklingen av Nødnett.
Holte Consulting bistår DSB med prosjektledelse, prosjektstøtte og fagkompetanse gjennom ulike roller, i et bredt spekter innen nød og beredskapskommunikasjon.