Kvalitetsledelse handler om å sikre at tjenesten, produktet eller leveransen til en bedrift er i henhold til kravene, sånn at kunden eller sluttbrukeren blir fornøyd. For å kunne vite at det man leverer har den kvaliteten det skal, så må man ha kontroll på én ting: prosessene.
Kvalitetsledelse har endret seg de siste årene, og har gått fra å være en ren kontroll av et sluttprodukt til å sikre gode prosesser. Kvalitet i prosesser gir kvalitet i produkt og tjenester. Mange bedrifter har ikke definert et godt kvalitetssystem, og klarer heller ikke å komme til bunns i hva som må til for å forbedre prosessene. Da er det også veldig vanskelig å analysere hvordan selskapet presterer utover det rent økonomiske og forstå hvor risikoen ligger.
Kvalitetsledelse handler om å sikre at kunden eller sluttbrukeren er fornøyd
For å sikre kvalitet må en bedrift eller et foretak ha det klart for seg hvilke prosesser som bygger opp under kvalitet. Alt som skjer i et foretak bør bygge opp under kvalitet i leveransene. Man har prosesser overalt: innenfor produksjon, utvikling, oppfølging, styring og rapportering. De som er gode innen kvalitetsfaget forstår at det ikke holder å være resultatorientert; man må også være prosessorientert. Kvalitet handler om å gjøre alle de riktige tingene, selv når ingen følger med.
Man deler gjerne opp i ledelsesprosesser, kjerneprosesser og støtteprosesser. Ledelsesprosessene handler om drift, styring, strategi, utvikling og forbedring. Kjerneprosessene beskriver verdiskapningen i foretaket, fra en kundes eller oppdragsgivers bestilling, til salg, markedsføring, produksjon, oppfølging, kvalitetskontroll og leveranse. Støtteprosessene dekker alt som støtter opp om verdiskapningen, som økonomi, HR, IT og innkjøp.
![Holte Consulting leverer Prosjektledelse Konsulenter Prosjektrådgivning](https://holteconsulting.no/wp-content/uploads/2020/12/Holte_9921-scaled-2.jpg)
Holte Consulting er sertifisert iht ISO9001:2015 Ledelsessystemer for kvalitet. Vi hjelper våre kunder med å definere sine prosesser, analysere sin prestasjon og forstå risikoen bedre sånn at de kan sikre kvalitet i sine leveranser.