Foto: Avinor
Oslo lufthavn har gjennomført en omfattende oppgradering av sitt serveringstilbud, med over 30 nye og oppgraderte serveringssteder fordelt på seks leietakere. Målet har vært å tilby et variert og tilpasset tilbud som møter behovene til ulike kundegrupper, fra forretningsreisende til familier.
Prosjektet, gjennomført fra høsten 2024 til sommeren 2025, har krevd nøye koordinering mellom Avinor og leietakerne for å balansere byggearbeid med daglig drift og sikkerhet. Utfordringer som stramme tidsrammer og tekniske krav har blitt løst med fleksibilitet og godt samarbeid.
Til tross for utfordringene er prosjektet levert i tide, med minimal påvirkning på reisendes opplevelse. Holte Consulting har hatt ansvar for prosjektstyringen og videre prosjektledelsen, og resultatet er et løft for Oslo lufthavn.
Et variert og tilpasset serveringstilbud
Hovedmålet med prosjektet har vært å tilby et serveringstilbud som reflekterer mangfoldet blant de reisende. Oslo lufthavn er en møteplass for ulike kundegrupper – fra forretningsreisende med behov for et rolig sted å arbeide, innlandsreisende med behov for raske løsninger, til familier med god tid på vei til ferie som ønsker et mer komplett tilbud. For å imøtekomme dette mangfoldet har det blitt utviklet en rekke konsepter som dekker hele spekteret av behov.
Blant de nye konseptene finner vi «Tigerstaden», et high-end serveringssted som tilbyr en eksklusiv opplevelse for de som ønsker å sitte ned og nyte et måltid i rolige omgivelser. På den andre siden av spekteret finner vi «BIT», som fokuserer på raske og praktiske løsninger for reisende med begrenset tid. Mellom disse ytterpunktene finnes det en rekke serveringssteder som kombinerer kvalitet og tilgjengelighet, og som er tilpasset både innenlands- og utenlandsreisende.
Det har vært høyt kommersielt fokus i prosjektet hvor kort nedetid av resturantene er i fokus. Årsaken til dette er at det er i Avinors og leietakernes intensjon å tilby gode og varierte serveringssteder, samt sikre inntjening.

Foto: Avinor
En krevende gjennomføringsperiode
Prosjektet kan ansees som et rehabiliteringsprosjekt og har blitt gjennomført i en stram tidsramme, fra høsten 2024 til sommeren 2025. Dette har krevd en betydelig innsats fra alle involverte parter, både fra Avinor og leietakerne. En av de største utfordringene har vært å balansere arbeidet med den daglige driften av flyplassen, sikkerhetsbehovet og den parallell utførelse av flere konsepter. Det har vært stor spredning i omfanget til de ulike konseptene hvor enkelte er en enklere videreføring av eksisterende konsept, mens noen er en komplett renovering.
For å sikre en smidig gjennomføring har det vært nødvendig med nøye koordinering mellom leietakernes egne arbeider og de arbeidene som Avinor har stått for. Det er et grensesnitt mellom Avinor og leietakerne om hvilket arbeidet leietakerne selv kan gjøre og arbeid Avinor må gjøre for leietakerne. Hensikten med dette grensesnittet er å sikre flyplassdriften og minimere risikoen for uønskede hendelser. Byggearbeidene har i stor grad blitt utført om dagen og det har blitt etablert midlertidige byggevegger for å ivareta sikkerheten.
Den nye kontraktsperioden har også introdusert nye premisser og krav til serveringsstedene. Dette har blant annet medført behov for oppgradering av infrastrukturen på flere lokasjoner og eksempel på dette er skjerpede krav til fetthåndtering i ventilasjonskanalene.
Mange av utfordringene har blitt løst gjennom regningsarbeid, der fleksibilitet og rask problemløsning har vært helt avgjørende. Dette har sikret at prosjektet har kunnet holde fremdriften, til tross for uforutsette situasjoner som har oppstått underveis.
Et vellykket prosjekt med et solid sluttprodukt
Til tross for de mange utfordringene som har preget prosjektet, har det blitt levert et godt sluttresultat. Selv om det fortsatt gjenstår noe teknisk etterarbeid, har dette blitt planlagt slik at det ikke vil påvirke de reisendes opplevelse i stor grad.
I fornyingen av serveringstedene på Oslo Lufthavn har Holte Consulting hatt prosjektstyringen og videre prosjektledelsen av prosjektet.